Därför är tryckt reklam bättre än onlineannonsering

Reklam finns överallt och just nu särskilt på webben. Tidningarnas hemsidor är överfyllda med annonsers som hoppar, låter och är i vägen – vilket får många att installera annonsblockeringsmjukvara och helt sonika sätta upp “Ingen reklam tack” på sin webbläsare. Sociala nätverk fylls på med sponsrade inlägg och Google-annonser köps för att tävla om att hamna högst upp för folk som söker efter ens tjänster.

Samtidigt har mängden tryckt reklam som kommer i brevlådan kraftigt minskat. Många får inte ett endaste brev vissa dagar i veckan – och det skapar möjligheter för att sticka ut! Varje enskild trycksak får större uppmärksamhet och blir mer av ett spännande inslag i vardagen än ett påträngande dito.

Onlineannonser lämnar svar, trycksaker väcker frågor

För att få effekt ur sina onlineannonser krävs att personer vet vad de vill ha och söker efter detta. Det är gott så, och den som vinner klicket får också definitivt en besökare som är intresserad av ens produkter. Därför arbetar även vi med att synas på nätet, där vi samarbetar med webbyrån Rikkon, men samtidigt handlar många klick om att söka jämförelser och vägen till en konvertering kan fortfarande vara lång.

Med en trycksak väcker du frågor hos mottagaren – den som inte redan vet att den vill ha eller behöver dina tjänster. På så sätt kan du hitta nya målgrupper och kunder utan att direkt konkurrera med flera andra i ett sökresultat. Det kan mycket väl leda till att man gör en sökning på nätet, och förhoppningsvis har du redan då en fördel att personen känner igen ditt varumärke.

Trycksaker är inte modernt – därför sticker det ut

De allra flesta arbetar idag med marknadsföring via sociala medier och internet på ett eller annat sätt. I trendvågen att använda sig av nya kanaler har i många fall trycksaker fallit lite i glömska – vilket öppnar för dig som använder dig av tryckt reklam att sticka ut ytterligare! Tänk på hur lång tid du spenderar på varje mail i din inkorg, jämfört med när du tar dig tid att titta igenom dagens post.

Det är få som säger att de ska “ta en promenad och kolla mailen” medan det är ganska naturligt att gå och hämta posten ett par minuter.

Inställningarna till analog och digital reklam har också skiftat, där fler anser att ett SMS eller mail är mer påträngande reklam än en trycksak. Man vill välja själv hur och när man tar del av reklam och vilka personliga uppgifter som hanteras. Att öppna den fysiska brevlådan är i allra högsta grad en aktivitet som man kan bestämma tidpunkten för själv.

Det handlar också om att ge ett seriöst och trovärdigt intryck, vilket också är en stark anledning till att satsa på tryckt reklam. Människor känner mer förtroende för tryckt information än för samma information på nätet. Det säger sig självt att om avsändaren spenderat pengar på att både trycka och distribuera informationen får den en större tyngd.

Titta på reklamen och beställ på nätet

Beställningsvägen går allt oftare mot att tryckt reklam ger inspiration att besöka hemsidan och lägga sina beställningar online – eller för företags del oftare via telefon och mail. Därför är det en god idé att skicka en trycksak som inspirerar flera gånger om året istället för en stor katalog en gång om året.

En trycksak har också möjlighet att ligga kvar under lång tid framöver. Även om många snabbt får möta papperskorgen är det några som får ligga och gro för att vid behov återupptäckas och leda vidare. Skickar man dessutom ut kontinuerligt blir effekten mångdubbelt större och marknadsföringen får betydligt större chans att lyckas.

Du kan också variera ditt utskick mellan exempelvis olika format och sidantal. Ibland kan det även vara en god idé att till och med lägga trycksaken i ett kuvert för att det ska nå ända fram. Du vill ju att rätt person skall få det utan att det sorteras bort av någon mellanhand. Sedan skall det leda till ett köp.

Konsten att koppla offline och online

Det skall medges att det är ett större steg från en trycksak till en hemsida än från ett mail till en hemsida. Det är dock inte mängden klick som nödvändigtvis leder till försäljning, utan vem som besöker sidan och med vilken intention.

Arbeta med att få övergången mellan tryck och hemsida att vara så naturlig som möjligt!

För några kan det handla om en QR-kod för kontaktuppgifter eller länk till en app, för andra en rabattkod som fylls i vid beställning på nätet. Det kan också räcka med att bara skriva att ni har en app med en viss funktion – om den kan sälja sig själv. Huvudsaken är att dina kunder tar sig från reklamen till aktion, vare sig det handlar om en beställning på din hemsida eller ett telefonsamtal.

Fördelar med tryckt reklam

En länk på nätet är en länk på nätet. Det är svårt att säga att man har en extra spännande länk. Med en trycksak kan du aktivera känseln och skapa unika intryck med hela ditt budskap. Skillnaden mellan obestruket och bestruket papper till exempel. Att trycka exakt samma innehåll på olika papper ger helt olika intryck hos mottagaren – och det kan du utnyttja.

En högre seriositet på traditionellt, obestruket papper. En glammig feststämning med högbestruket papper. Vad händer om man gör tvärtom? Det finns mängder av intressanta experiment att göra!

Fast pris på både tryck och distribution

När man annonserar på nätet avgörs priset man betalar på flera faktorer. För vissa sökningar kan du få betala långt mer än du tänkt dig om du inte ställt in ditt konto helt perfekt – och ibland även då. Du vet inte heller om folk kommer att söka, eller klicka, just idag eller imorgon. Med trycksaker vet du på förhand exakt vad det kommer att kosta, exakt hur många du kommer att nå och vilken dag det kommer att inträffa.

Det finns heller ingen risk att du betalade ett klick för någon som sökte efter något väldigt långt från vad du erbjuder.

Det är nog bättre att skicka reklam till någon som inte förväntat sig något, än att försöka sälja handdukar till någon som googlat efter tapeter med händer som dukar.

Även om du träffar helt fel tidpunkt hos mottagaren kan intrycket från den tryckta reklamen finnas kvar. Hur ofta minns du den gången du klickade på en irrelevant länk?

Kombinera tryckt reklam & onlineannonsering!

Det finns ingen kanal som slår ut den andra, utan självklart skall ni kombinera er marknadsföring med både onlineannonser och tryckt reklam. Det handlar om att väcka intresse, besvara frågor och visa vad ni kan erbjuda till alla som frågar efter det.

Sätt igång med er marknadsföring över flera kanaler direkt – kunderna finns att nå i alla medier! Behöver ni hjälp med er onlineannonsering kan vi rekommendera vår samarbetspartner Rikkon och för allt som gäller grafisk produktion är ni varmt välkomna att kontakta oss.